• Maximiliaan Vellinga

6 krachtige stimuli die klanten aanzetten tot actie.

Het reptielenbrein is meer dan een paar simpele reflexen, vandaag de dag wordt 95% van ons gedrag bepaald door het reptielenbrein. Het reageert instinctief & automatisch op alle prikkels & informatie die het binnenkrijgt, het is een niet-rationeel systeem dat onmogelijk is om in zijn geheel te onderdrukken. Dit maakt het heel vatbaar om door een goede marketeer gestuurd te worden in de besluitvorming.

Het reptielenbrein heeft de grootste invloed op de dagelijkse besluitvorming, groter dan het rationele en emotionele brein.

De vraag is, hoe kan het reptielenbrein van de consument worden getriggerd??



Om je boodschap kracht bij te zetten zijn er 6 primaire stimuli die gemakkelijk in de communicatie ingezet kunnen worden om het reptielbrein te triggeren.

Hoe meer je weet te combineren, des te groter de onweerstaanbare prikkel!



1. Het brein zoekt de persoonlijke relevantie.


Het brein is eenmaal egocentrisch ingesteld, het is voornamelijk bezig met zijn eigen belang. Als je jouw eigen naam hoort worden geroepen, gegarandeerd je gelijk aangesproken voelt.

In de communicatie moet op de eerste plaats de persoonlijke benadering staan, met de nadruk op hoe jouw dienst/service hun leven gaat verbeteren.

Daarna pas moet de bewijslast getoond worden waarom jij de autoriteit op dit domein hebt, niet andersom.



2. Het brein wordt geprikkeld door contrast.


Hoe groter het contrast is, in bijvoorbeeld in een voor-na situatie, des te makkelijker het reptielenbrein onbewust al de conclusie kan trekken dat een bepaalde aanbieding een goed alternatief is.

Doordat de conclusie sneller wordt getrokken, voelt deze veiliger en vertrouwder aan, waardoor de uiteindelijke besluitvorming sneller & makkelijker plaats zal vinden.

Nog voordat het rationele gedeelte de kans heeft gekregen om erbij stil te staan, heeft het brein al het signaal gegeven dat het een 'goed gevoel' heeft.



3. Het brein is visueel ingesteld.


Het is bijna onlosmakelijk verbonden met het contrast, doordat reptielenbrein visueel ingesteld verwerkt het de visuele informatie in de vorm van beelden razendsnel.

Gebruikt daarom ook visuele uitingen om de aandacht te trekken en een onderwerp tastbaar te maken en in te spelen op emotie.



4. Het brein onthoudt slechts het begin en einde.


Of het nu een gesprek is of online opsomming van feiten, het brein is goed in het filteren van de gegeven informatie waarbij enkel het begin en eind blijven het beste hangen. Zorg ervoor dat de meest belangrijke eigenschappen of USP's hier duidelijk naar voren komen.



5. Het brein is gevoelig voor emoties.


Het brein reageert sterk op emoties, deze beïnvloeden de manier hoe we informatie verwerken en onthouden. Zo worden de meeste belegginskeuzes gestuurd door de emotie die wordt ervaren, dit is vaak terug te zien in de achtbanen die plaats vinden op basis van paniek en optimisme.


6. Het brein zoekt herkenning en tastbaarheid.


Het reptielenbrein actief opzoek naar elementen die het herkent of kan herleiden naar bekende concepten. Hoe bekender het is, hoe vertrouwder het voelt.

Gebruik hiervoor dus alle zintuigen! Het mogen aanraken, ruiken, voelen van producten of samples maakt het al zoveel tastbaarder. En (online) diensten? Probeer het resultaat als product te neer te zetten, geef het een naam waarmee het brein als concept mee bekend is.



Wil je dit gaan toepassen?


Maar heb je advies of hulp nodig bij de uitwerking hiervan? Ik denk graag met je mee!